BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 1, 2011

Kami warga "busy body"

Assalamualaikum semua..

Pepatah Melayu ada mengatakan 'Jangan jaga tepi kain orang' atau dalam bahasa orang sekarang ni busy body. Bagi aku pepatah ni kurang relevan jika dilihat dalam sudut lain. Tidak semua perkara kita kena ikut pepatah ni. Sebab dalam Islam memang ada busy body ni. Cuma pemahaman kita yang cetek ilmu je yang mengatakan tidak. Rasulullah S.A.W berpesan bahawa Mukmin dengan Mukmin yang lain itu ibarat satu badan, bila satu anggota badan sakit, umpama sakit keseluruhan badan. Jadi contoh mudah nya kalau kita luka ditangan, secara automatiknya kita letak ubat di tempat luka itu. Maknanya kita ambil berat tangan yang luka itu. Sama juga dengan umat Islam, jika ada yang dalam kesusahan, kita dengan senang hati membantu. Itulah namanya busy body.



Tapi masyarakat kita sekarang ni anggap busy body tu seperti perkara yang paling dibenci. Mereka tak suka orang sibuk hal hidup dia, masing-masing sendiri2 ambil tahu. Tapi bila dalam susah, pandai pulak mintak tolong. Aihh. Tu namanya tak malu. Kadang2 dalam satu taman perumahan, jiran sebelah rumah pon tak habes kenal. Ni kan pula row belakang dan depan rumah, confirm tak kenal langsung. Sebab apa? Sebab takde kesedaran betapa pentingnya menjalin ukhuwah sesama sedara se-Islam khususnya. Pendek kata macam kera sumbang.

Yang atas tu kes pertama, kes yang kedua pulak kalau bab nasihat ni. Bila kita nasihat , dengan kesatnya mereka menjawab "Heyy, kubur kita lain-lain. Kalau kena seksa pon aku, bukan kau. Kau takpayah nak nasihat aku. Nanti pandai2 lah aku jawab dekat sana nanti !!".. Haa, selalu kan dengar ayat drama nih. Jawapan aku bagi orang yang macam ni adalah "Sebab kubur lain-lain la aku nasihat kau. Kalau kubur kita sebelah2, bila kau kena seksa, tak ke mengganggu aku dekat sebelah tu". haha. Orang macam ni kita kena perli habes-habes. Baru dia nak sedar. Tapi sebelum tu gunalah cara nak lemah lembut dulu. Kalau tak makan saman, kita guna cara keras sikit.

Itulah sedikit sebanyak realiti kehidupan hari ini. Anda mahu jadi warga "busy body" ? Jom sertainya beramai-ramai. Kita bukan busy body pada yang sia-sia, tetapi kita busy body kerana sayangkan sedara sesama kita.Yang ma'ruf kita sebarkan, yang mungkar kita tentang. Kerana berdiam diri hanyalah merugikan Islam.



Seperti dalam hadis Rasulullah ini:

عَنْ اَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِي قَالَ سَمِعْتُ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ
فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ اَضْعَفُ الاِيمَانِ

Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman.


(Hadis sahih riwayat Muslim)





p/s: http://memadamkomplikasi.blogspot.com

0 comments: